Virtual Reality (VR) er en fascinerende verden fyldt med tekniske udtryk og forkortelser, som kan være svære at forstå for den uindviede. Hvad betyder for eksempel VR, Six Degrees of Freedom (6DoF) eller Mixed Reality MR? Det lyder måske kompliceret, men du vil snart have alle svarene! Her ser vi nærmere på nogle af de mest almindelige termer og udtryk i VR-verdenen og giver lidt baggrund og historie for at gøre dem lettere at forstå. Vi starter med at se på begreberne VR-briller og VR-headset.
VR-briller og VR-headset
VR-briller og VR-headset er to begreber, der ofte bruges i flæng og har samme betydning. Der findes forskellige typer VR-briller/VR-headset, lige fra simple enheder til mere avancerede, der giver et højt niveau af interaktivitet og grafik.
Enklere VR-briller som Google Cardboard bruger din smartphone til at skabe en VR-oplevelse. Disse enklere varianter af VR-briller/VR-headset er lettere og billigere, men tilbyder ikke det samme niveau af interaktivitet og grafik som et fuldt VR-headset.
VR-headsets / VR-briller som Meta Quest 2, Meta Quest 3, Pico 4 og Pimax Crystal er mere avancerede enheder. De har indbyggede skærme og sensorer, der sporer dine bevægelser for at skabe en fordybende oplevelse. Disse headsets er dyrere, men giver en meget bedre grafisk og interaktiv oplevelse.
VR-headsettet er hjertet i den moderne VR-oplevelse og tilbyder visuelle og interaktive oplevelser af høj kvalitet.
Virtuel virkelighed (VR)
Virtual Reality, eller VR, er en teknologi, der giver brugerne mulighed for at træde ind i en digitalt skabt verden, der føles virkelig. Ved at bruge VR-headset kan brugerne ikke bare se, men også interagere med 3D-miljøer, som om de faktisk var der. VR bruges i dag inden for mange områder, herunder spil, uddannelse, simulationer og meget mere.
For virkelig at forstå, hvad VR betyder, og forstå dets rødder, skal man tilbage til 1960’erne, hvor Morton Heilig skabte ‘Sensorama’. “Sensorama” var en maskine, der kombinerede 3D-billeder, dufte, vind og vibrationer for at skabe en opslugende oplevelse. Den første kommercielt tilgængelige VR-enhed, Virtual Boy, blev lanceret af Nintendo i 1995, men det var først i 2010’erne med lanceringen af Oculus Rift, at VR for alvor begyndte at tage fart.
Forstærket virkelighed (AR)
Augmented Reality, eller AR, er en teknologi, der overlejrer digitale objekter på den virkelige verden. Tænk på Pokémon Go – spillet, der blev en global sensation ved at give spillerne mulighed for at fange virtuelle Pokémon i den virkelige verden via deres smartphones.
AR bruges ikke kun til spil, men også inden for uddannelse, underholdning og industri. AR kan f.eks. hjælpe teknikere med at se digitale instruktioner overlejret på de maskiner, de arbejder på, hvilket gør reparationer nemmere og hurtigere.
Blandet virkelighed (MR)
Mixed Reality, eller MR, er en teknologi, der kombinerer elementer fra både VR og AR. MR skaber et hybridmiljø, hvor fysiske og digitale objekter kan eksistere side om side og interagere i realtid. Meta Quest 3 er et eksempel på et headset, der understøtter MR, hvilket betyder, at du kan se og interagere med både den virkelige verden og virtuelle objekter på samme tid.
Et tidligt eksempel på MR er Microsofts HoloLens. HoloLens bruger holografisk teknologi til at skabe digitale objekter, der kan integreres med den virkelige verden. Det åbner op for en bred vifte af anvendelsesmuligheder, fra design og prototyper til spil og uddannelse.
Udvidet virkelighed (XR)
Extended Reality, eller XR, er et paraplybegreb, der dækker alle teknologier, som kombinerer virkelige og virtuelle miljøer. Det omfatter Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) og Mixed Reality (MR) og repræsenterer hele spektret af interaktion mellem den virkelige og den digitale verden.
XR giver brugeren en fleksibel og dynamisk oplevelse, der udvisker grænserne mellem den fysiske og den digitale virkelighed. Ved at bruge XR-headsets og andre enheder kan brugerne deltage i fordybende spil, uddannelsesprogrammer, træningssimuleringer og mange andre applikationer. XR har potentiale til at revolutionere den måde, vi arbejder, lærer og underholder på.
Historisk set er XR blevet udviklet på baggrund af de samme teknologiske innovationer som VR og AR. Mens VR og AR har udviklet sig parallelt, har XR bragt disse teknologier sammen. På den måde har XR skabt en mere omfattende og forskelligartet oplevelse. Teknologivirksomheder som Meta og Microsoft driver udviklingen af XR ved at skabe avancerede headsets og platforme, der muliggør sømløse overgange mellem virkelige og virtuelle miljøer.
XR repræsenterer fremtiden for digital interaktion, hvor mulighederne er uendelige, og hvor vi kan forvente stadig mere sofistikerede og integrerede oplevelser i vores daglige liv.
Andre vigtige termer og udtryk
- Field of View (FOV): Dette er det visuelle område, der kan ses gennem VR-headsettet, og måles i grader. En større FOV betyder en mere fordybende oplevelse.
- Six Degrees of Freedom (6DoF): Dette refererer til evnen til at bevæge sig frit i tre dimensioner – frem/tilbage, op/ned og venstre/højre. Dette samtidig med at hovedet kan drejes rundt om tre akser (yaw, pitch, roll). De fleste moderne VR-headset tilbyder 6DoF.
- VR i rumskala: En type VR-oplevelse, hvor brugeren kan bevæge sig frit inden for et givet område. Headsettet sporer brugerens bevægelser i dette rum, hvilket giver en mere interaktiv og fordybende oplevelse.
- Haptisk feedback: Teknologi, der giver taktil feedback gennem vibrationer eller andre bevægelser. Det gør VR-oplevelsen mere realistisk ved at simulere berøring og følelse.
Afsluttende tanker
Virtual Reality, Augmented Reality, Extended Reality og Mixed Reality repræsenterer nogle af de mest spændende teknologiske fremskridt i vores tid. De tilbyder nye måder at interagere med digitale verdener på en måde, der tidligere var science fiction. Ved at forstå disse udtryk og hvad f.eks. VR betyder, at vi bedre kan vurdere, hvor langt vi er kommet. Måske kan vi endda forstå, hvad fremtiden kan byde på for disse utrolige teknologier.
Vil du selv opleve disse teknologier? Udforsk vores udvalg af VR-headsets/VR-goggles og masser af sjovt VR-tilbehør hos VRGaming, og tag dit første skridt ind i den fordybende verden af VR, AR, XR og MR.
-
Pimax Crystal Light – VR-headset (lokal dæmpning)8 899 kr.
-
Pimax Crystal VR-headset14 499 kr.